De eerste volledig elektrische auto van Porsche, de Mission E, wordt in 2019 gelanceerd. Het bedrijf onthulde alvast nieuwe details over het voertuig en de ‘elektrische’ strategie.

Stefan Weckbach, verantwoordelijk voor de elektrische voertuigen binnen Porsche, zegt in de verklaring dat de Mission E beter zal presteren dan zijn high-end elektrische rivalen, inclusief Tesla’s Model S, ondanks dat hij op sommige vlakken minder indrukwekkende specificaties heeft.

Op de website van Porsche staat dat de Mission E in “minder dan 3,5 seconden” van 0 naar 100 kilometer per uur gaat. Dat betekent dat ‘ie waarschijnlijk Tesla’s Model S niet zal evenaren: die doet hetzelfde in 2,5 seconden. Maar Weckbach zei dat de Model S dat soort prestaties niet kan volhouden, en dat hij maar twee keer van 0 naar 100 in minder dan drie seconden kan. “De derde poging zal mislukken, het systeem wordt gesmoord”, zei hij. De Mission E kan volgens Weckbach wel “een reproduceerbare performance bieden, en een topsnelheid die gedurende lange perioden kan worden vastgehouden”.

Weckbach maakte ook toespelingen op functies voor bestuurdersassistentie, zoals het vermogen om zelfstandig te parkeren of te stoppen en te starten in het verkeer, en hij onthulde dat de productieversie van de Mission E toch geen camera’s in plaats van spiegels krijgt.

“De huidige wetgeving maakt het onmogelijk om zoiets wereldwijd in een serievoertuig aan te bieden”, zei Weckbach, die toevoegde dat het productiemodel “structureel” en “functioneel” verschilt van de conceptversie, zonder dieper op die verschillen in te gaan.

Klaus Zellmer, CEO van Porsche Cars Noord-Amerika, zei ook in de verklaring dat Porsche van plan is om een ​​oplaadinfrastructuur te maken die de Mission E en daaropvolgende elektrische voertuigen praktischer maakt voor de consument. Het bedrijf begint met het installeren van 800-volt snelladers bij zijn 189 dealers en is van plan om een ​​netwerk van snellaadstations in steden en langs snelwegen te ontwikkelen.

De Mission E zal van cruciaal belang zijn voor Porsche omdat het bedrijf er Tesla mee wil uitdagen in de luxe EV-markt. Begin februari kondigde Porsche aan dat het zijn investering in elektrische voertuigen verdubbelt tot 6,1 miljard euro in 2022. Als de Mission E de verwachting waarmaakt, is het een goed voorteken voor de elektrische toekomst van Porsche.

Dit is wat we tot nu toe weten over de Mission E.


De Mission E wordt Porsches eerste volledig elektrische voertuig.

Foto: Porsche

Hij heeft meer dan 600 pk vermogen en gaat van 0 tot 100 in minder dan 3,5 seconden.

Foto: Porsche

De Mission E heeft een bereik van zo'n 500 kilometer per lading en haalt na twintig minuten laden een bereik 400 kilometer.

Foto: Reuters/Kai Pfaffenbach

Het interieur heeft een aantal hightech kenmerken, zoals een digitaal functiepaneel met een holografisch display.

Foto: Porsche

De lithium-ion accu van de Mission E loopt langs de hele lengte van de auto om het gewicht gelijkmatig te verdelen.

Foto: Porsche

Naast de gebruikelijk stekker kan de auto ook worden opgeladen door 'm te parkeren boven een speciaal daarvoor ontwikkelde plaat.

Foto: Porsche

De Mission E wordt in 2019 verwacht. De verwachte prijs is zo'n 62.000 euro.

Foto: Porsche

LEES OOK: Porsche lanceert een hybride jacht met een prijskaartje van €12,5 miljoen